Kerem Piker küratörlüğündeki Vardiya projesi, mimarlık öğrencilerinin bienal sergilerinin salt takipçisi değil, aynı zamanda bilfiil üreticisi olmasını hedefliyor.
Bu yıl 26 Mayıs- 25 Kasım tarihleri
arasında 16’ncısı düzenlenecek olan Venedik Mimarlık Bienali’nin Uluslararası
Mimarlık Sergisi Türkiye Pavyonu “Vardiya” projesi ile Venedik’te olacak.
Küratörlüğünü, 2010 yılında Chicago
Atheneum tarafından Avrupa'daki 40 yaş altındaki en iyi 40 mimardan biri olarak
gösterilen Kerem Piker’in üstleneceği Vardiya projesi, mimarlıkla ilgili farklı
entelektüel disiplin ve kültürlerin temsilcilerini buluşturacak.
Bienale sergi süresince haftalık
vardiyalar halinde gidecek mimarlık öğrencileri, bu yılki teması Freespace /
Serbestmekân olarak belirlenen kavram çerçevesinde geniş katılımlı bir projeye
dâhil olacak.
“Mimarlık dünyasının genç aktörleri
tarafından da ulaşılabilir hale getirmenin öğrenme ortamını yeniden kurgulamak
açısından önemli olduğunu düşünüyoruz” diyen bienalin Türkiye Pavyonu küratörü
Kerem Piker ile bienal sergisini konuştuk.
Vardiya Projesi’nin temelinde bilgiyi
olabildiğince ulaşılabilir hale getirmek gibi bir motivasyon olduğunu
hatırlamak olmadığını söyleyen Piker, bienalin sadece öğrencilere ait bir alan
olmadığını, bienal fikrini ve üretim süreçlerini sorgulamamız açısından
etkinlikler ve atölye çalışmalarıyla tüm sanatseverlere, akademisyenlere,
pratisyenlere hitap ettiğini vurguluyor.
“Mimarlık bilgisi sürekli genişleyen, yenilenen ve dönüşen bir
disiplin…”
Venedik Bienali Mimarlık Sergisi
Türkiye Pavyonu için bu yıl mimarlık öğrencilerine yönelik bir açık çağrı
gerçekleştiriyorsunuz. Venedik Bienali’nde olmak isteme ve akabinde genç nesil
ile ortak bir alanda buluşmak tercihinizin arkasında yatan düşünce nedir?
2018 yılında gerçekleştirilecek olan
serginin teması küratörler tarafından Freespace (serbest mekân) olarak
açıklandıktan sonra Türkiye Pavyonu için düzenlenen açık çağrı bizi ister
istemez Bienal’in kendisinin kimler için var olduğu, ne kadar ulaşılabilir gibi
sorular üzerinde düşünmeye itti. Mimarlık bir yanıyla bakıldığında bilgisi
sürekli genişleyen, yenilenen ve dönüşen bir disiplin... Mimarlığın en önemli
öğrenme ortamlarından birisi olan bienal ise son yıllarda mimarlık dünyasının
sınırlı bir kesimine ulaşan bir tür halkla ilişkiler etkinliği olarak görüldü
ve sıklıkla eleştirilir oldu. Bizler bienali Mimarlık dünyasının genç aktörleri
tarafından da ulaşılabilir hale getirmenin bu öğrenme ortamını yeniden
kurgulamak açısından önemli olduğunu düşünüyoruz.
Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda
yeni nesil mimarlık öğrencilerinin var olmasına, bir şekilde seslerini
duyurabilecekleri alanın oluşturulmasına nasıl karar verildi?
Bienalin mimarlık öğrencileri için
ulaşılabilir kılınması işin sadece bir yönü... Öte yandan bizim için Türkiye
Pavyonu bir salt sergi alanı olmanın ötesinde bir buluşma, karşılaşma ve üretim
mekânı olma potansiyeli taşıyor. Bu itkilerle hazırladığımız Vardiya, Venedik
Bienali Mimarlık Sergisi süresince Türkiye Pavyonu’nda gerçekleştirilecek
etkinlikler, buluşmalar ve bir dizi atölye çalışmasını içeren bir araştırma
programı olarak tarif edilebilir. Haftalık vardiyalar halinde İKSV’nin ev
sahipliğinde Venedik’e götürülecek öğrenciler, Venedik’te bulundukları bir
haftalık süre boyunca bienali gezecek ve düzenlenecek atölye çalışmalarına
katılacak. Böylelikle mimarlık öğrencilerinin bienal sergilerinin salt
takipçisi değil, aynı zamanda bilfiil üreticisi olmalarını hedefliyoruz.
“Her bir
öğrenci için öngörülen seyahat süresi bir hafta”
Mimarlık öğrencileri 26 Mayıs- 25
Kasım tarihlerinde Venedik’te gerçekleşecek atölye çalışmalarına ve
etkinliklerine katılabilecek. Peki, bu noktada öğrencilere ne gibi imkânlar
sağlanacak?
Vardiya Projesi kapsamında
gerçekleştirilecek etkinliklere katılmak isteyen öğrencilerin seçilebilmesi
için bir açık çağrı düzenledik. Mimarlık Lisans ve Yüksek lisans öğrencilerine
yönelik olan çağrı sonucunda belirlenecek yüzün üzerinde öğrenci haftalık
vardiyalar halinde IKSV’nin koordinasyonunda Venedik’e götürülecek.
Türkiye’den seçilecek olan
katılımcıların İstanbul-Venedik ve Venedik-İstanbul uçak biletleri, Türkiye
dışından seçilen başvuru sahiplerinin başvuru anında belirttiği şehirden
Venedik’e gidiş için tren ya da uçak bileti ve aynı şehre Venedik’ten dönüş
bileti proje kapsamında karşılanacak.
Her bir öğrenci için öngörülen
seyahat süresi bir hafta; Söz konusu bir haftalık süre boyunca öğrencilere
giderleri proje kapsamında anlaşma yapılan kurumlar vasıtasıyla karşılanacak
öğrenci yurtlarında konaklama imkânı sağlanacak. Ayrıca katılacak öğrencilerin
yemek, ulaşım, bienal bileti gibi günlük giderleri için de maddi destek
sağlanması hedefleniyor.
Sizce bu sergi, mimarlık
öğrencilerine nasıl faydalar sağlayacak?
Serginin salt mimarlık öğrencilerine
yönelik olduğunu düşünmek doğru değil; zira biz bütün bu etkinlikler ve atölye
çalışmalarını, akademisyenleri, pratisyenleri, mimarlıkla ilgili farklı
entelektüel disiplinlerin ve kültürlerin temsilcilerini buluşturacak bir ortam
olarak tarif etmek için gayret ediyoruz. Bu türden bir kültürlerarası ortamın
içerisinde mimarlık üzerine yeniden düşünme imkânı bulacak olan bizlerin
inanıyorum ki öğreneceği pek çok şey var.
“Çağrıyı
olabildiğince yaygınlaştırmak ile başlayabilirler”
Başvuruda bulunacak mimarlık
öğrencilerine ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?
Vardiya mimarlık öğrencileri için bir
imkân; bu imkânın iyi değerlendirilebilmesi doğru motivasyonlarla ancak mümkün
olabilir. Vardiya Projesinin temelinde bilgiyi olabildiğince ulaşılabilir hale
getirmek gibi bir motivasyon olduğunu hatırlamak gerekli; dolayısıyla bir tür
rekabetçi düşüncenin esiri haline dönüşmeden bu proje için açtığımız çağrıyı
olabildiğince yaygınlaştırmak ile işe başlayabilirler. İkincisi, hangi yarıyıl
öğrencisi olduklarına bakmaksızın okul ve okul dışı öğrenme ortamlarında
ürettikleri her türlü kişisel üretimi yeniden değerlendirerek kendilerini doğru
ifade edecek iyi bir portfolyo hazırlamalarını bekliyoruz. Son olarak da bir
kısa video hazırlamalarını istedik; bu video bienal üzerine düşünmeye başlamak
için de iyi bir fırsat.
Peki, başvurular nasıl
yapılacak?
Başvuru için öğrencilerin mimarlık
öğrenimleri boyunca hazırladıkları projelerin ve varsa okul dışı öğrenme
ortamlarında geliştirdikleri projeler, yarışma katılımları, atölye çalışmaları,
eskizler, yazılar, kişisel üretimlerinin yer alabileceği Portfolyo’larının yanı
sıra 30-60 saniye uzunluğunda bir video da hazırlamaları gerekiyor. Serbest
teknikle hazırlanabilecek kısa videoların “Bienal ne için var?”, “Bienal ne işe
yarar?” ve “Bienal kimin için var?” sorularının bir ya da birkaçına yönelik
olması isteniyor.
Öğrencilerin hazırladıkları kısa
videoyu Vimeo, Youtube benzeri bir video paylaşım sitesine,
portfolyolarını ise issuu, behance benzeri bir portfolyo paylaşım sitesine
yüklemeleri gerekiyor.
Portfolyo ve videolarını web
sitelerine yükleyen ve http://vardiya.iksv.org adresinde yer alan katılım
formunu eksiksiz olarak dolduran öğrencilerin, bu bilgileri vardiya@iksv.org
adresine son başvuru tarihi olan 1 Şubat 2018’e kadar e-posta ile iletmeleri
gerekiyor. Kerem Piker liderliğindeki küratöryel ekip tarafından yapılacak
değerlendirme sonucunda birinci aşamayı geçen proje sahipleri ile ikinci
aşamada Google-Hangout üzerinden İngilizce ve Türkçe video mülakat yapılacak.
Vardiya projesi kapsamında 16. Venedik Bienali Uluslararası Mimarlık Sergisi’ne
katılacak öğrencilerin isimleri, 1 Mart 2018 tarihinde http://vardiya.iksv.org web
adresinde ilan edilecek.
İKSV’nin, koordinasyonunu yürüttüğü Türkiye
Pavyonu’nda bu yıl mimarlık öğrencileri de yer alacak
İKSV’nin ev sahipliğini yaptığı
Türkiye Pavyonu’nda, Kerem Piker’in yanında Cansu Cürgen, Yelta Köm, Nizam Onur
Sönmez, Yağız Söylev ve Erdem Tüzün de yardımcı küratör olarak görev alıyor.
Küratöryel ekip, düzenlediği açık çağrı ile dünyanın bütün mimarlık
öğrencilerini Türkiye sergisinde yer alıp atölye çalışmalarına katılmak üzere
başvuruda bulunmaya davet ediyor. Mimarlık bölümü lisans ve yüksek lisans
öğrencilerine yönelik Vardiya uluslararası açık çağrısına, Türkiye’de mimarlık
eğitimi veren okullar ile akredite olan bütün mimarlık okullarının öğrencileri
başvurabiliyor. Açık Çağrı Başvuruları için son tarih ise 1 Şubat 2018. Bienal
ile mimarlık öğrencileri, Türkiye Pavyonu’nda düzenlenecek bir dizi etkinlik ve
atölye çalışmalarına katılarak ve alanı gezerek, zaman içerisinde gelişen,
büyüyen, zenginleşen bir sergi içeriği oluşturacak ve serginin sadece takipçisi
değil üreticisi de olacak.
Kerem Piker
kimdir?
2001 yılında İTÜ Mimarlık
Fakültesi'nden lisans, 2004 yılında ise Hollanda TUDELFT Mimarlık
Fakültesi'nden yüksek lisans derecesiyle mezun oldum. 2004 yılında İstanbul’a
döndükten sonra yaklaşık 6 yıl kadar EAA’da mimar olarak çalıştım. 2010 yılında
Chicago Atheneum tarafından Avrupa'daki 40 yaş altındaki en iyi 40 mimardan
biri olarak gösterildim.
2011 yılında KPM-Kerem Piker mimarlık
ofisini kurduktan sonra, pek çok ödüllü projenin de tasarımını gerçekleştirme
imkanı buldum. 2016 yılında tasarımını üstlendiğim Akyazı Kültür Merkezi XV.
Dönem Ulusal Mimarlık Ödülleri Proje Başarı Ödülü’ne layık görüldü. Mimarlık
pratiğinin yanı sıra 1998 yılından bu yana İstanbul Teknik Üniversitesi, Yıldız
Teknik Üniversitesi, Gebze YTE, Bilgi Üniversitesi ve Kültür Üniversitesi
mimari proje stüdyolarında ve ulusal mimari proje yarışmalarında jüri üyesi ve
konuk öğretim görevlisi olarak yer aldım. Son olarak da sizlerin de bildiği
üzere koordinasyonu İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından yürütülen ve 2018
yılında gerçekleştirilecek olan Venedik Mimarlık Bienali Türkiye Sergisi’nin
küratörlüğünü üstleniyorum.
Bu röportaj 17 Ocak 2018 tarihinde T24 adresinde yayınlanmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder